Har bara haft typ 185 lokala och internationella arabiska tv-kanaler så här långt och även om jag säkert lärt mig si så där tre eller fyra ord nu så funkar det liksom inte för mig. Så när jag var på City Stars (ett med svenska ögon mätt normalt shopping center) i Heliopolis härom sistens så föll jag för reklamen i en Virgin-butik. Jodå försäkrade försäljaren, allt jag behövde göra (förutom pynta förstås) var att ta kortet och stoppa in det i min existerande dekoder (behövde inte ens byta dekoder sa han, den du har funkar bra!) och sen så skulle allt funka och jag skulle ha tillgång till en värld av film, nyheter, kommedi och sport. Känns det igen? Year riiiiight!
Självfallet funkade det inte! Försökte och försökte och försökte men icke! Ringde Showtime (som vårt Canal + / TV1000 / DSTV heter här) och efter diverse tester med deras halft-engelsktalande supportpersonal kom de fram till att min dekoder var för gammal(!) Men, försökte jag, jag frågade ju specifikt om detta i butiken... Men icke, bara att köpa en ny dekoder oxå, -"men de är billiga, så oroa er inte Mr Gorgan".
Ok, sagt och gjort. Efter jobb nästa dag gick jag o köpte en ny dekoder, kostade typ 300:- svenska så det kan man väl leva med tänkte jag. Hem, glad i hågen, in med alla kablarna och in med Showtime-kortet, rescannade och... Nej självfallet funkade det inte. Samma procedur som kvällen innan; en timme på telefon med någon fumlig local som inte riktigt förstod engelska, sen samma svar; -"Sorry Mr Gorgan, your decord too old...". A-nä din korkade pyramidbyggare, den köper jag inte, jag har precis skaffat en ny dekoder idag. Ok, men då är det för svag signal på er parabol, svarade han.
- Hur fanken kan det vara det, kontrade jag, det funkade ju bra som helst att titta på mina gratiskanaler utan några problem med för svag signalstyrka.
- Jo förstår ni Mr Gorgan, våra kanaler och våra dekodrar är så nya och avancerade att de behöver starka signaler. Men ni kan ringa till Teknisk Support så skickar de en kille till er.
- Vad då ringa till Teknisk Support, det har jag ju gjort, jag har ju ringt dig.
- Nej, vi är bara teknisk support för mjukvaran, signalstyrkan måste ni ringa till ett annat företag om.
Ringde så hårdvaruteknisk support, men icke! De hade bara öppet fram till kl 16h00, så det vara bara att lägga ner. Fick dock tag på dem dagen efter och efter tre dagars väntan kom de kl 10h30, gick inte att få tidigare eller senare, så fick stanna hemma från kontoret ett par timmar på morgonen.
Upp på taket och pillade och hade sig och så funkade det hela, men jag skulle betala 75 egyptiska pund (ca 100:- svenska) för besväret. -"Nä det tror jag inte, det är ju er skit som inte funkar" försökte jag! -Jodå, det måste ni, svarade han. Ja ja, glad som jag var att det faktiskt funkade, så pyntade jag och iväg försvann araben.
Exakt två timmar funkade det, sen var signalen scrambled igen. Samma procedur som tidigare. Ringde supportnumret, samma tester (jag kan göra dem i sömnen nu!) och sen samma svar
-"Sorry Mr Gorgan, er dekoder är för gammal", mött av samma protester från mig och sen samma svar som dagen innan -"Ok, men då är er signalstyrka för svag...", med samma protester från mig, varpå svaret -"Jamen då får ni ringa Teknisk Support...", -"Jamen det gör jag ju nu..." "Nä, detta är teknisk MJUKVARU-support, ni måste ringa hårdvaru..." och självfallet hade klockan då blivit mer än 16h00.
Ok, ringde igen dagen därpå, ingen svarade! Försökte ett par gånger från kontoret men inget svar. Ringde vanliga supportnumret då jag kom hem, och höll nästan på att få genomlida alla testerna och "er dekoder är för gammal" igen, men avbröt killen som kontrade med "ring teknisk hårdvaru-support" och då tappade jag humöret!
-"Jamen det var ju det som jag ringde för fan men de iditoerna har inte svarat i telefon på 2 dagar... och jag har inte köpt boxen från DEM utan från ER, så nu får NI fanimaj ringa DEM för nu ska jag åka hem till Europa och fira påsk och när jag kommer tbaks så SKA DET FUNKA!!!"
Gav dem sen numret till min landlord (som jag pratat med tidigare och som lovade att komma dit och släppa in dem) och de lovade att fixa det medan jag var borta under Påsken eftersom de inte firar påsk här nere så som vi gör och därmed inte eg har några riktiga public holidays.
Tbaks efter påsk, kommer hem och... nej, självfallet funkade det inte! Ringde min landlord som säger att -"Nej, de har inte hört av sig på hela tiden...". Ringer Showview och samma procedure som tidigare "för gammal dekoder... för svag signalstyrka... ring teknisk hårdvarusupport..." Tappade totalt fattningen och lät killen få en rejäl utskällning och hotade med att Mobinils advokater skulle stämma Showview. Killen sket knäck och han lovade att HAN skulle ringa hårvarusupport imorgon och få hem dem till mig.
Samma natt, höll på och slumrade över en bok när plötsligt brandvarnaren (som jag nu tack o lov tagit med mig efter påsk) börjar tjuta! Trot eller ej men den jävla dekodern hade börjat BRINNA! Varför och hur fattar jag inte men det slog ut små lågor ur den o rök som fan. Lyckade slå av huvudströmmen och få ut kablaget och ringer (jo jag vet, det låter väl dumt, men vem annars!) Showview. Idioten som svarar (konstigt nog tar de emot samtal mitt i natten) säger
-"Ja men vi har ju redan bokat in ett besök med hårdvaru-support hos er imorgon för att fixa signalstyrkan"
-"Jomen nu har boxen brunnit upp så kan ni vara snäll och säga till supportkillen som kommer hit att ta med en ny box istället".
-"Visst, I promise... "
Självfallet gjorde han ju inte det eftersom ingen hade sagt det till honom! Nästa dag kom supportkillen, ville ha EGP 75:- och försökte sen ge sig upp på taket för att fixa parabolens signalstyrka innan jag till sist fick honom att förstå att nej, det är inte lönt, dekodern brann nämligen upp inatt.
- I'm sorry Sir, men då kan jag ju inte hjälpa er, för ni har ju ingen dekoder... det är DET som är problemet, det är därför ni inte kan se på tv..."
Hur jag lyckades med att inte slå ihjäl den killen fattar jag fortfarande inte. Han tog med sig boxen och mina 75:-, annars vägrade han ta med sig boxen, och skulle ringa senare i veckan när det hela var klart. Tog en vecka så klart trots att jag ringde och frågade och varje dag fick svaret -"Imorgon är den säkert färdig..." och sen till sist ringde de och ville komma och återlämna dekodern.
- Vi kan komma mellan 10h30 och 16h00....
- Men jag jobbar, kan vi ta det på morgonen eller på kvällen?
- Nej, vi jobbar bara mellan 10h30 och 16h00 men vi kan lämna dekodern till er portvakt.
- Jamen det var ju inte dekodern i sig ni skulle fixa, ni skulle ju justera signalstyrkan, försökte jag!
- Ja det vet jag inget om, vi skulle bara leverera en dekoder.
Vid det här laget bröt jag samman. Bara accepterade tiden 10h30 och ringde mig landlord som ordnade med att husbiträdet (som är en man!) skulle komma dit och släppa in dem. Bad också landlorden att säga till husan (heter det så om manliga hembiträden oxå?) att be supportkillarna att även fixa signalstyrkan när de var här och installerade dekodern eftersom det ursprungligen var det som var fel. Visst, ora dig inte, det fixar jag...
Yeah right! Kom hem dagen därpå, ny dekoder på plats och inkopplad, men fungerade? Knappast! Och sen gamla vanliga, ringa support, tester, ringa teknisk hårdvaru-support... Ja nu har jag varit utan fungerande tv i 1 månad och på mitt bankkontoutdrag såg jag att Showview nu börjat dra pengarna för den månatliga avgiften...
Vad göra? Ta gift, skjuta mig, spränga Showviews kontor i luften...
Ja idag skrev jag ett mycket argt mail till deras "complaints departments" men efter en stunds surfande på nätet så hittade jag också att deras moderföretag finns i Förenade Arab-Emiraten och där, på moderbolagets hemsida, fanns namn och e-mailadress(!!!) till deras VD eller vad han nu var, så jag skickade en kopia på mailet till honom.
Två dagar senare ringde Showview upp MIG! Jag hade själv gett upp, pallade inte bry mig längre, hade kopplat bort deras box som jag pyntade för och kopplat in den gamla och satt och kollade på arabiska tv-kanaler. Men nu ringde DE upp MIG! De lovade att de skulle fixa det hela med det samma och frågade om de kunde komma till mig nästa dag någon gång mellan 10h30 och 16h00? Jag bara accepterade, orkade inte ens protestera vad gällde tiderna längre. Ordnade sen med husan så han var hemma och nu, ja nu funkar det!
Showview ringde sen upp mig igen dagen efter och frågade om allt var till min belåtenhet, jo då nu är det bara bra, svarade jag. Och så bad de mig så artigt att "snälla i fortsättning kan ni kontakta oss här i Egypten direkt, inte vårt moderföretag..."
Ha ha ha, förmodligen hade de fått skit från huvudkontoret, men det skiter jag duktigt i!
Sjukt nog hade vi sandstorm igår och det var sååå illa att t om skolor stängde och att bilar och träd flög omkring, eller i alla fall sa man det till mig, för jag märkte inget där inne på mitt kontor förutom att det var noll visibility från 32:a våningen, men tänkte inte mer på det.
När jag kom hem hade dock hela taket på balkongterrassen blåst bort. Ja ja, skit i det, det får landlorden själv ordna men konstigt nog funkade ffa Showtime och parabolen satt tydligen kvar.
Ja, ja, satelit TV - Var god dröj...
tisdag 17 april 2007
Satelit TV - Var god dröj...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar